
"Ik heb niet veel teambijeenkomsten meegemaakt die zo gewaardeerd werden.
Vanmorgen hoorde ik in een heleboel klassen in school de liedjes! Ze zijn er gelijk mee aan de slag gegaan."
Gwenny Rijkse, Directeur Wilgenhof, Middelburg
"Gisteren liep hier iedereen nog te zingen. (...)
Mijn team en ik hebben in elk geval erg genoten
en het was een feestelijke afsluiting van een goede evaluatiedag."
Jan van Veen, directeur OBS Kudelstaart
"Wat ben ik dan trots op mijn club leerkrachten ,
zelfs de leerkracht die moeite heeft met muziek deed leuk mee. Voor jou ook een vet compliment hoor!
Je kan zien dat je er plezier in hebt,
meer nog het is je passie!"
Margreet
"Tussen de middag, in het kamertje, werd nog steeds gesproken over muziek en wat ieder er mee doet. (...)
Ik heb mensen nog nooit zo enthousiast gehoord
en gezien over muzieklessen.
Chapeau Chris!!"
Tonny Sijm, BS De Peppel, Middenmeer
"even een mailtje om je te vertellen dat je me
enorm enthousiast hebt gemaakt v.w.b. het
zingen in de klas.
Ik zong altijd al veel maar de liedjes die je ons nu
geleerd hebt ... geweldig!
Ik begin net zo vrolijk en enthousiast te zingen als jij doet.
En het werkt! Ook de ouders zingen vrolijk mee
met het liedje kabouter Knip!
Hartelijk dank."
Groeten van een vrolijke juf
"Vorig jaar heb jij bij ons op school een workshop
gegeven.
Daar hebben zowel de leerlingen als wij enorm
van genoten.
De liedjes worden nog steeds uit volle borst
gezongen."
Anouk en Marion
"M'n collega's waren dolenthousiast
en hierdoor de kinderen dus ook.
Het vangen van de liedjes is een succes!
En het piratenlied hebben de collega's van groep
7 meteen verwerkt in de musical ter afsluiting
van hun project de gouden eeuw."
Astrid
"Vanmorgen gelijk maar begonnen met Boe boe
in groep 8.
Geweldig vonden ze het en ik ook.
Bedankt voor de leerzame en leuke middag
gisteren."
Folkert
Er bestaan liedjes die een leven lang mee gaan. Dit is er zo een. Heb ik het eenmaal gezongen met de klas, dan blijven ze er om vragen.
Een fijn lied om bij te dansen, en met slingers te zwaaien. Ideaal om mee op te treden voor de ouders.
Zingen smeedt de klas tot een eenheid. En helemaal met liedjes zoals deze.
Ik heb dit lied ooit geschreven in opdracht van Veilig Verkeer Nederland. Het wordt vaak gezongen ter voorbereiding van het verkeersexamen.
Een lied dat helpt verduidelijken uit welke parameters muziek bestaat, en hoe aardig het is om met tegenstellingen te spelen.
Dit liedje draag ik graag op aan mijn vader. Hij had niets met dansen of huppelen. Maar hij hield wel van muziek. En dat uitte hij vaak door, zittend in zijn stoel, te luisteren naar klassieke muziek, en daarbij gebaren te maken alsof hij de dirigent was. Tip: Heb je een kind in de klas dat niet wil dansen, huppelen, of lopen op muziek? Laat het dan lekker dirigeren. Heerlijk! Dit lied geeft hiertoe een prachtige aanzet.
Kinderen die een canon leren zingen, leren meer dan een liedje: Ze leren ze ook dat iemand met een andere stem geen tegenstander is, maar iemand die jou aanvult of zelfs verrijkt. En dat het goed is om niet alleen naar jezelf te luisteren, maar tegelijkertijd ook de ander. En daarbij is het instuderen, vooral wanneer je het rustig en in een aantal korte sessies doet, altijd supergezellig.
De oudere kinderen nemen het voortouw, en de jongere hoeven alleen maar te herhalen.
En als iedere groep een eigen spreekzinnetje voor zijn rekening neemt, krijg je een prachtig spreekkoor, dat je kunt begeleiden met ritme-instrumenten naar keuze.

Een lied met een eenvoudige, maar belangrijke boodschap voor de leerlingen. Bovendien een aardige gelegenheid om te onderzoeken hoe veel geluiden een mens kan maken
Een lied waarmee het lente wordt in de klas.
Een liedje dat leerlingen helpt om angstbeelden onder ogen te zien en er iets áárdigs van te maken.
Een vrolijk lied over de paashaas, waarbij de kinderen mogen rondhuppen, en ondertussen ook nog leren rekenen.
Dit liedje is speciaal geschikt voor de onder- en middenbouw. Het is een ideaal uitgangspunt om de kinderen (staccato, legato en fortissimo) te leren dirigeren.
Bekend geworden door het televisieprogramma Sesamstraat. Hier met de muziek, zoals ik die geschreven heb.
Een lied met een handig telefoonnummer. Speciaal voor kinderen die voortdurend vragen stellen, die zij eigenlijk ook zelf kunnen oplossen.
De combinatie van luisteren, bewegen, standbeeldje spelen en een beetje ondeugend mogen doen. Een item waarmee je iedere kleuter en middenbouwklas mee verwent.

Een ‘Gouwe Ouwe’. Je hoeft er als leerkracht vrijwel niks voor te doen. Gewoon aanzetten. En de leerlingen willen hem net zo vaak meedoen, tot ze ‘m kunnen.
Een vrolijk Sinterklaaslied, met mogelijkheid tot rollenspel, waarbij kinderen leren om heel snel af te stemmen op elkaar.
Een lied dat gaat over datgene wat het fijn onderwijs nodig heeft: Gelegenheid om te dansen, zingen spelen, lachen en natuurlijk zingen.
Een vrolijk lied over de kerstman. Het kost wellicht wat tijd om alle lessuggesties en tips te kunnen toepassen, maar dan heb je wel jezelf èn de klas op een muzikaal hoger niveau gebracht.

Dit is een regelrechte hit in kleuter- en middenbouwklassen. Een fijn lied waar de klas rustig van wordt, waar bij geteld wordt, en ook nog eens de fijne motoriek wordt geoefend.
Een lied dat in héél veel klassen héél vaak gezongen wordt. Ook in de familiekring wordt het regelmatig van stal gehaald tbv. verjaardagen en andere feestjes. Kortom, zelden heb ik een functioneler lied geschreven dan dit.
Ik heb dit liedje ooit geschreven voor mijn pabostudenten die onzeker waren over hun eigen muzikaliteit en in het bijzonder over hun stem. Om ze een hart onder de riem te steken. En om ze tijdens het refrein een glansrol te geven.
Een stoer lied voor de bovenbouw, razendsnel om te toveren tot een voorstelling.
Dit muziekje is hele jaar te gebruiken, en leidt zonder enige inspanning van de leerkracht, steevast tot grote vrolijkheid. Ondertussen doe je ook nog eens aan beweging, luisteren, en improvisatie met de leerlingen.
Een lied over twee zeurende ridders, en een slimme koning.
Deze rap gaat grotendeels over datgene wat ik zelf voelde toen ik 12 jaar oud was, maar nog niet onder woorden kon brengen. Omdat ik zeker weet dat er een heleboel kinderen zijn voor wie dit ook geldt, doe ik het alsnog. Het is geen tekst die je er zo snel mogelijk hoeft in te stampen. Gewoon af en toe laten horen en naar binnen druppelen laten mag ook. Laat de leerlingen er gewoon mee doen wat ze willen.
Een ideaal lied om kinderen van de onder- en middenbouw te laten ervaren dat er naar ze gekeken, en geluisterd wordt.

"Met mijn 25 jarig jubileum hebben we het
Lentelied als team gezongen ( en gedanst) voor
kinderen en ouders.
Met de viering voor de paasvakantie heeft onze
groep het lied van Peter Paashaas gezongen,
ging goed.
De kinderen vinden het lied van de ridders ook
geweldig; zeker als we op een zeurtoon zingen!"
Jolanda
"Ik ben inmiddels weer gymlessen gaan geven en
heb de kleutertjes nog maar 1 keer in de week. (...)
Ik ben altijd heel trouw aan jouw liedjes
gebleven, dus nu zingen mijn kleuters elk jaar
Peter Paashaas (dat vinden ze GEWELDIG!!! bah
wat is dat eitje raar hahahahaha) en Lente en
Holle bolle gijs en het piratenlied, ook altijd goed!
(...) Als ik nog in de onderbouw had gewerkt had
ik aan de directie gevraagd of je had kunnen
komen, maar ik zal nu jouw site naar mijn twee
collega's sturen.
Veel liefs en natuurlijk heel veel succes!"
Judith
"Ik heb nog steeds veel pleier van en met
jouw liedjes.
Ik werk nu met kleuters en als er iemand jarig
is ... je raadt het al, Josefien is jarig! Ook geschikt
voor kleuters dus!
Lente doet het ook goed en 30 verse eieren en
Peter Paashaas vinden ze helemaal geweldig!
( 'k Heb trouwens zelf een dansje bedacht bij 30
verse eieren waardoor kinderen het nog leuker
vinden).
Succes weer met alles!"
Groetjes, van Karin
"Wilde even zeggen dat ik heel veel plezier heb
van je liedjes.
Met de kinderboekenweek kwam
'Zeven heksen' trouwens heel goed van pas.
Ik probeer zoveel mogelijk met muziek te doen
en merk dat het niet alleen voor mijzelf,
maar ook voor de kinderen heel positief werkt.
Bedankt voor je geweldige lessn en wellicht tot
later!"
Hartelijke groet, Lieke
"Graag wil ik jou bedanken voor de inspirerende
workshop van vorige week woensdag bij ons (...)
Het was echt geweldig!
Er wordt nog steeds over nagepraat en .. er wordt
gezongen!
Margret
"Het gaat om het volgende:
Het is nu al bijna 21:00 uur en mijn zoontje
David (Zevenspron, klas van juf Rosita) ligt nu al
twee uur in zijn bed te zingen.
Ik hoor steeds een liedje over een kabouter die
uiteindelijk geen haar meer heeft, een ridder die
niets te doen heeft en een prachtig liedje over
stilte. .... Stil is het voorlopig niet, vrees ik J.
(...) Met vriendelijke groet."
Moeder van David
"Zelfs op zaterdag en zondag en maandag
kwamen mensen vertellen hoe leuk ze
het zingen vonden.
Verscheidene wijsjes waren niet meer uit de
hoofden te krijgen, dus ...
nogmaals hartelijk dank!
Groet uit Landsmeer."
Marjanne en Jose
"De workshop vond ik helemaal geweldig.
Hartstikke leuk, om zo te zingen met elkaar.
De melodie zat nog dagen in mijn hoofd."
Sietske

Met dit lied maak je iedere onder- en middenbouwklas blij. Het aanleren verloopt spelenderwijs, en als de leerlingen merken dat je goed naar ze kijkt, zullen ze het de volgende keer absoluut wéér willen zingen.
Een lied voor de bovenbouw, speciaal geschikt om jazz improvisaties te leren begrijpen. Als leerkracht kost het je eerste keer wat tijd en moeite om de les onder de knie te krijgen. Maar daarna heb je er jaren plezier van.
Wat je ook doet met dit sfeervolle liedje … het is altijd goed. Je kunt het op diverse manieren afspelen, je kunt het meeneuriën, je kunt het samen met de klas instuderen, of je kunt je verdiepen in de lessuggesties en tips. Alles mag en alles kan. Zolang je er alle rust en tijd voor neemt, levert het gegarandeerd muzikale verdieping op. Zowel voor de leerlingen als voor jezelf.
Een lied met veel gooi en smijtwerk, dat zeker die leerlingen zal aanspreken die graag hun eigen straattaal/dialect gebruiken.
Dit is de allereerste canon die ik ooit heb geschreven. In 1979, in de bus onderweg naar het conservatorium. Zelden heb ik een half uurtje zo goed besteed, want scholen worden er nog steeds blij van.
Ik heb dit lied ooit geschreven in opdracht van Veilig Verkeer Nederland. Het wordt vaak gezongen ter voorbereiding van het verkeersexamen.
Dit liedje gezongen worden naar aanleiding van een kind dat over een knuffel vertelt. Maar het lied kan zelf ook een prachtige aanleiding zijn om vervolgens kinderen te laten praten (of zelfs zingen) over hun eigen knuffel. Kortom: altijd goed!
De eersten die dit ooit zongen, waren Tommie, Ieniemienie, Pino en meneer Aart van Sesamstraat, tijdens hun bizarre zoektocht terug naar de aarde, vanuit de verste verten in het heelal. (Een voorstelling die ik in 1991 heb geschreven voor het Artis Planetarium te Amsterdam) Sindsdien is er ongelooflijk veel veranderd bij ons op aarde. En hebben wetenschappers besloten dat we Pluto geen planeet meer mogen noemen. Tja. Rozen verwelken, planeten vergaan, maar liedjes die mooi zijn, blijven bestaan.
"Gisteravond het lied 'Hear the angels' gezongen
met het team van de Familieschool canon in
twee groepen, Klonk geweldig mooi!
Heel leuk dat je ons die hebt geleerd!
In de gangen en lokalen werd het lied door vele
collega's geneuried tijdens het opruimen.
Vrolijkheid alom.
Wij gaan vrolijk zingend de vakantie in."
Ria
"We hebben erg genoten en zijn weer opnieuw
geïnspireerd door jouw workshop
van afgelopen woensdag (9 sept.) in Alkmaar.
Dank voor je enthousiasme."
Ruud
"Tussen de middag, in het kamertje, werd nog steeds gesproken over muziek en wat ieder er mee doet. (...)
Ik heb mensen nog nooit zo enthousiast gehoord
en gezien over muzieklessen.
Chapeau Chris!!"
Tonny Sijm, BS De Peppel, Middenmeer
"Wat was het leuk vanmiddag.
Morgen meteen aan de slag met de kinderen
en maar genieten tussen de sommen en de taalles
in (...)"
Stans (De Fontein)
"Ik heb zo'n veertien jaar geleden les van je gehad
op de Pabo in Amsterdam en herinner me heel
sterk je grenzeloze enthousiasme en totale
gebrek aan gêne. Wil je graag bedanken voor je
inzichten en ben blij dat ik van je heb mogen
leren! Er zijn maar weinig docenten die een
blijvende indruk op iemand achterlaten.
Dank je wel!"
Tobias
"Tussen de middag, in het kamertje, werd nog steeds gesproken over muziek en wat ieder er mee doet. (...)
Ik heb mensen nog nooit zo enthousiast gehoord
en gezien over muzieklessen.
Chapeau Chris!!"
Tonny Sijm, BS De Peppel, Middenmeer
"Dag Chris, vanmorgen werd ik geconfronteerd
met een vrolijk team dat zingend binnenkwam,
dus je workshop gisteren heeft zeker succes gehad.
Mijn dank!
John van Slooten, directeur CBS Sjaloom, Rutten
"Tussen de middag, in het kamertje, werd nog steeds gesproken over muziek en wat ieder er mee doet. (...)
Ik heb mensen nog nooit zo enthousiast gehoord
en gezien over muzieklessen.
Chapeau Chris!!"
Tonny Sijm, BS De Peppel, Middenmeer


Een vrolijk lied dat enige voorbereiding behoeft, maar waar je als leerkracht heel veel gezelligheid voor terug krijgt.
Een fijn liedje om een les mee te beginnen. Het helpt om een losse, luchtige sfeer te creëren. De klas hoeft vrijwel alleen maar dingen ná te doen. Dus degene die alles voordoet heeft nog de lastigste taak. Maar als leerkracht kun je dat natuurlijk rustig voorbereiden.
Een liedje voor midden- en bovenbouwers, aansluitend bij taal/ lezen. Ogenschijnlijk eenvoudig, maar met een merkwaardig droste-effect, waardoor het eind van het verhaal tevens weer het begin is.
Een country & western-achtig lied de bovenbouw, over het delen met breuken, misdaad en straf. Fijn om uit te beelden tijdens het zingen.
Een engelse timmercanon, waar bovenbouwers lekker bij kunnen meetimmeren - èn notenlezen.
Dit lied is op verschillende niveaus te gebruiken. Als luisterliedje, of als aanleiding om te met de leerlingen spreken over zaken als zelfbeheersing, mateloosheid, ongeduld, zelfkritiek of waardeoordelen. Maar ook als aanleiding om te leren timen, en om verschillende maatsoorten te leren begrijpen.
Bij het zingen van liedjes wordt meestal speciale aandacht besteed aan de toonhoogte. M.a.w. aan de zuiverheid. En worden alle andere verwerkingsmogelijkheden achterwege gelaten zolang die zuiverheid niet in orde is. In dit geval komt de zuiverheid op de laatste plaats. Je kunt deze canon namelijk ook benaderen vanuit het bewegen, en vanuit de herfstsfeer. En zodra je dat als klas uitgebreid hebt gedaan, heeft iedereen de melodie zo vaak gehoord dat deze bijna als vanzelf correct wordt meegezongen..
Een lied waarbij de leerlingen tussen de coupletten mogen 'autorijden'. Tot het nieuwe couplet begint. Heel gezellig dus, en ondertussen wordt er ook geleerd om te timen en rekening te houden met elkaar.

"We hebben lekker gezongen en de manier
waarop je het bracht vond ik erg prettig.
Het werkt aanstekelijk en ik ga er gelijk morgen
mee aan de gang."
Hetty
"Tussen de middag, in het kamertje, werd nog steeds gesproken over muziek en wat ieder er mee doet. (...)
Ik heb mensen nog nooit zo enthousiast gehoord
en gezien over muzieklessen.
Chapeau Chris!!"
Tonny Sijm, BS De Peppel, Middenmeer
"We hebben het als team een leuke middag
gevonden!
Het enige nadeel is dat de liedjes nu van 's
morgens vroeg tot 's avonds laat in m'n hoofd
zitten!
Maar ze worden al volop aangeleerd.
Binnenkorg geven we met de hele school een
pleinoptreden.
Gewoon omdat we blij zijn dat het lente is!"
Hinke
"Gisteren liep hier iedereen nog te zingen.
Ik nodig je volgend jaar vast weer uit.
Mijn team en ik hebben in elk geval erg genoten
en het was een feestelijke afsluiting van een
goede evaluatiedag."
Jan
"Ook voor mijn kleinkinderen zijn de liedjes een
feest, het is echt genieten."
Janneke
"Wij hebben ontzettend veel plezier gehad met
het lentelied. In de gemeenschapsruimte heb ik
aan 2 klassen tegelijk het lied aangeleerd
compleet met bewegingen. Het resultaat was dag
iedereen, inclusief de terloops passerende
collega's aan het zingen en swingen waren.
Fantastisch!! Ik hoop dat ik je volgend jaar weer
een keer mag "strikken"."
Groeten, Jet
"Helemaal blij kwam ik gister thuis na jouw
workshop in Alkmaar.
De koe bleef wel hangen, hahah,
in de sportschool ook nog.
Ik ben nu liedjes op school even weer aan het
beluisteren en gelukkig ... ik weet het weer ....
hartstikke leuk voor mijn groep 6 tot 13 jarige
anderstaligen.
Ik pas vaak zelf de teksten al aan aan hun
taalniveau, maar heb nu zo al een paar pasklare
liedjes."
Groet, Martin
"Met mijn 25 jarig jubileum hebben we het
Lentelied als team gezongen ( en gedanst) voor
kinderen en ouders.
Met de viering voor de paasvakantie heeft onze
groep het lied van Peter Paashaas gezongen,
ging goed.
De kinderen vinden het lied van de ridders ook
geweldig; zeker als we op een zeurtoon zingen!"
Jolanda
Een fijn lied om een les in de onder- of middenbouw mee te beginnen. Want wat is fijner om samen te inventariseren wat je allemaal al kùnt?
Een lied dat aansluit bij vreemde talenonderwijs, en thema's als reizen, vakantie en vervoer, en in de eerste plaats bij leerkrachten en kinderen die graag plezier maken met muziek en met taal.
Een van de aardigste liedjes om het verschil te leren tussen links en rechts.
Een dromerig liedje voor iedereen die wel eens een figuur in een wolk heeft gezien. Maar voor de liefhebbers zitten er allerlei elementen in (zoals tweestemmigheid, majeur-mineur) waarin je je al zingend kunt verdiepen.
Een lied, geschreven vanuit het gezichtspunt van de vlieg. Bij dit lied komt vnl aan op zoemen, meppen en timen.
Deze rap heb ik geschreven voor de leerlingen, omdat ik hoop dat ze, ondanks het onderwijs zoals het nu eenmaal is, hun leven lang willen blijven leren van binnenuit.

Een swingend lied over het ontstaan van een hit. Niet alleen kinderen worden er blij van, maar ook logopedisten. Het hoeft niet in een keer aangeleerd te worden: Het kan ook met een aantal piepkleine lesjes, die nauwelijks enige voorbereiding kosten.
Iedere leerling heeft kleurpotloden en papier om te tekenen. Maar wat zou het fijn zijn als ieder kind ook zijn / haar eigen kazoo had, om vrolijk te kleuren met de eigen stem. Deze feestelijke canon zou een prachtige gelegenheid zijn om ze uit te delen.
Een eenvoudig liedje, dat na even luisteren moeiteloos wordt opgepikt door de klas. En als de sfeer een beetje ontspannen is dwarrelt iedereen even later rond, als blaadjes in de wind.
