Principes voor veilig, verantwoord en vrolijk muziekonderwijs
Hoe vertaal je de theorie van het muziekonderwijs naar de praktijk?
Hoe voorkom je dat je na een opleiding tot leerkracht, na het volgen van allerlei bijscholingscursussen muziek, en na het doornemen van de bestaande muziekmethode in de praktijk blijft steken bij gedachten als:
'Nou ja, als het maar leuk is?'
of
'Ik ben nu eenmaal niet zo muzikaal, dus ik ben blij als iemand het van mij overneemt.'
Lees in het onderstaande manifest mijn Zingkikkerprincipes, probeer ze uit in de praktijk, en merk dat je er, samen met de klas, gelukkig van wordt.
Muziekles geven is als deelnemen aan het verkeer. Zolang je je houdt aan een aantal belangrijke voorrangsregels, heb je altijd overzicht en kom je uiteindelijk overal.
Mijn punten zijn als volgt opgebouwd:
Voorrangsregel
Argument
Conclusie
Voorbeeld
1. Vaktaal heeft voorrang op waardeoordelen
2. Spelen heeft voorrang op scoren
3. De leerling heeft voorrang op de leerkracht.
4. Vragen stellen heeft voorrang op het geven van antwoorden.
5. Het werkelijke niveau van de leerlingen heeft voorrang op het veronderstelde niveau van de leerling.
6. Variëren heeft voorrang op herhalen.
7. Lesgeven gaat voor toetsen en meten.
8. Leren heeft voorrang op aanleren.
9. Verantwoordelijkheid heeft voorrang op gezag.
10. Luisteren heeft voorrang op muziek maken.
11. Overeenkomsten hebben voorrang op verschillen.
12. Zingen heeft voorrang op het bespelen van instrumenten.
Tenslotte: